///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// | Ummi Vita Centre

Friday, December 13, 2013

TIADA PAM SUSU BUKAN ALASAN BERI FORMULA

Tiada pam susu bukanlah alasan untuk tidak menyusukan bayi saya dengan susu ibu. Percaya atau tidak, saya masih meneruskan penyusuan kepada bayi saya walaupun saya perlu bekerja dan saya tidak mempunyai pam susu, selama 2 minggu (sementara mahu membeli pam susu).

Saya membuat entri ini kerana dulu saya mencari cara memerah susu menggunakan tangan di internet, dan saya ingin kongsikan di sini bahawa kaedah ini sedikit sebanyak sangat membantu memperbanyakkan susu ibu selain memakan suplement.

Saya menggunakan teknik memerah susu secara manual menggunakan tangan. dan saya ingin mengajar anda semuaTeknik Memerah Susu menggunakan tangan. Teknik ini boleh digunakan jika berlaku pam tertinggal atau pun tiada power supply.

Jujurnya saya mengetahui teknik ini ketika saya mengalami bengkak susu di dalam pantang dengan bantuan suami. Saya tidak membeli pam susu kerana kekangan wang (saya tidak bekerja kerana bersalin guru sandaran perlu menamatkan kontrak kerana tiada cuti bersalin)

Selepas berpantang saya cuba mencari kerja-kerja yang dekat dengan rumah saya. Berkat rezeki anak, saya ditawarkan menjadi kerani di sebuah Syarikat Construction di Selayang Baru. Dalam hati dah seronok tetapi saya menjadi risau kerana saya tiada pam untuk memerah susu semasa saya kerja untuk di tinggalkan kepada Aniq. Saya mengambil inisiatif dengan memerah menggunakan tangan. Allah maha mengetahui hambaNya yang kurang mampu, susu saya melimpah ruah keluar macam air paip perah hanya menggunakan tangan. Dalam masa yang sama, saya mencari sesiapa yang ingin menjual breastpump kepada saya.

Saya dapat 5oz. Cukuplah untuk sesi pagi dan saya akan memerah susu pada jam 10pagi di pejabat dan waktu lunch saya menghantar susu tersebut kepada baby sitter Aniq untuk digunakan dibelah petang. Dan pada jam 2petang saya akan memerah susu sekali lagi untuk bekalan susu Aniq esok pagi. Saya memerah susu secara manual selama 2 minggu. Bayangkan..betapa kuasa minda mempengaruhi kemampuan kita melakukan sesuatu. Saya pada ketika itu, hanya memikirkan Aniq hanya disusui dengan susu ibu. Langsung tidak terfikir pasal susu formula.

Saya begitu sedih, kerana pada masa ini terdapat segelintir ibu-ibu yang berkemampuan membeli pam susu tidak mahu menyusukan anak mereka. Sedangkan saya bersusah payah memerah menggunakan tangan kerana saya tidak mampu membeli pam susu ketika itu.

Akhirnya saya membeli breastpump dari seorang kakak di Johor (saya jumpa iklan di mudah.my) Avent manual yang baru digunakan 2 kali sahaja. Beliau menjual kerana anak tidak mahu minum susu ibu.

Alhamdulillah…saya bersyukur panjang..Sejak dari itu saya mudah sangat memerah susu menggunakan pam susu avent manual.













STEP 1 : 
Letakkan jari anda dalam bentuk C di bahagian luar aerola
Hati hati daripada terlalu rapat dengan nipple
Bagi ibu yang mempunyai aerola yang agak besar,
Agak agak letakkan jari anda di mana mulut bayi anda berada setiap kali menghisap susu

STEP 2 : 
Tekan inwards ke dalam bahagian tulang dada anda

STEP 3 : 
Picit ke bahagian dalam nipple
Buat 5 ke 10 kali perahan

STEP 4 : 
Dan buat pusingan membulat sekeliling luar aerola anda
Masa diambil 15 ke 20 minit sebelah breast
Dimana sehingga breast rasa kosong

*Nota : Anda tidak perlu menumbuk2 breast, mahupun memicit mana mana bahagian lain breast kerana dibimbangi akan mencederakan tisu payudara dan menyebabkan blocked duct.
Tangan anda mengampu payudara dan bukannya ‘memicit’ payudara kerana konsepnya mudah
Dimana bahagian yang terlibat dan dihisap bayi semasa feeding time, disitulah bahagian yang perlu dipicit bagi mengeluarkan susu.


Selamat mencuba mommy!





No comments:

Post a Comment