///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Set Penyusuan Optimum Shaklee, ibu cergas anak sihat! | Ummi Vita Centre

Sunday, April 6, 2014

Set Penyusuan Optimum Shaklee, ibu cergas anak sihat!




Sebagai ibu berkerjaya, kita tidak terkecuali untuk menyusukan bayi dengan susu ibu sahaja. Ibu menyusu yang bekerja akan melakukan aktiviti memerah susu sepanjang berjauhan dengan bayi comel anda, sebagai bekalan untuk bayi sepanjang ibu keluar bekerja.

Mengosongkan payudara dengan kerap adalah merupakan salah satu cara terbaik untuk menghasilkan lebih banyak susu badan.
Namun begitu, adakalanya ibu perlu akur dengan tuntutan kerja yang sibuk membuatkan ibu tidak dapat mengosongkan payudara 3 jam sekali. Jadi, ibu2 harus merancang masa anda sebaik-baiknya kerana jika ibu membiarkan payudara tidak dikosongkan melebihi 3 jam ini boleh menyebabkan proses penghasilan susu semakin merudum.

Wahai ibu2 sekalian...

Anda harus tahu akibat tidak mengosongkan payudara dengan efisyen..ini kerana betapa pentingnya konsep "DEMAND & SUPPLY" dalam menjayakan penyusuan susu ibu.. mungkin ramai ibu tak faham konsep ni sbb ramai lagi yg tak kenal dgn FIL (feedback inhibitor of lactation)..sebenarnya selain STRESS dan pemikiran NEGATIF, FIL merupakan MUSUH NO 1 semua ibu yg menyusukan anak..tolongla ibu2 berkenalanlah dgn FIL ni..


"FIL merupakan sejenis protein yang terdapat dalam susu ibu yang berkumpul di dalam payu dara. Ia sering memberi tindak balas negatif kepada proses penghasilan susu apabila terlalu banyak FIL berkumpul di dalam payu dara akibat kurangnya rangsangan penyusuan daripada bayi mahupun disebabkan oleh payu dara tidak dikosongkan dengan efisyen."

Actually kalau ibu suka tunggu breast betul2 bengkak atau biar je breast tak dikosongkan dlm tempoh yg agak lama, paras FIL dlm payudara jd mkin banyak dan tinggi dia nilah sebenarnya yg menghantar signal pada otak supaya kurangkan / perlahankan atau berhenti menghasilkan susu sbb kurang permintaan dari ibu..sama jugak mcm kolah air yg ade pelampung tu, bile penuh paip air dh tak perlu keluarkan air lagi..

Situasi berbeza kalau ibu yg raaaajin susukan anak, rajin pam waktu kat ofis n payudara sentiasa kosong, paras FIL akan kurang n sikit je bergantung pd berapa kosong breast ibu..bile FIL ni kurang, bdn akan terus2an menghasilkan susu sbb otak takde pun terima hasutan dr FIL supaya kurang atau berhentikan pengeluaran susu..


So kene ingat..nak susu banyak :-
1. Kerap kosongkan payudara maksudnya kerapla susukan baby bile baby ade dgn kita & keraplah mengepam bile baby takde dgn kita..
2. Jangan tunggu payudara penuh baru nak pam..no no no ya..sbb jgn biar protien jahat FIL ni menghasut otak menghentikan production susu..tu yg buat supply akan mkin drop..
3. Makan sayur n makanan apa je yg awak semua suka ya..enjoy the food..minum air kosong lebih..
4. Keep positif..jauhi stress ni semua boleh block hormon oksitosin (hormon yg bertanggungjawab keluarkan susu dr payudara) dari terhasil..Bile hormon oksitosin kurang, susu pun malu2 nak keluar..
5. Teruskan berdoa, selalulah berzikir..hanya Dia tempat kita memohon setiap hajat..


Kami di shaklee ada menyediakan SET PENYUSUAN OPTIMUM sebagai usaha membantu ibu2 menyusu mendapatkan nutrisi yang baik, di samping menggalakkan penghasilan susu ibu dan ibu kekal cergas sepanjang hari. 

Mari saya ceritakan bagaimana vitamin ini membantu dalam penyusuan ibu.



SET PENYUSUAN OPTIMUM

Set ini mengandungi 6 jenis vitamin asas dan tambahan untuk menggalakkan pengahsilan susu lebih banyak susu(milk booster)

Vita-Lea Iron Formula
-Multivitamin dan multimineral dengan zat besi. Pengambilan zat besi yang secukupnya sangat penting kerana kajian mendapati kandungan zat besi di dalam susu ibu akan berkurangan apabila bayi semakin membesar terutama usia bayi 6 bulan ke atas.

Sustained Release Vita C Plus (500mg)
-Sumber vitamin C untuk bantu penyerapan optimum zat besi, sumber kolagen dan antibosi bagi ibu. Vitamin C meruapakan antioksidan kuat yang membantu menyokong pertumbuhan sel yang sihat, kesihatan mata, gigi, tulang, gusi dan pembuluh darah.

B-complex
-8 kumpulan vitamin B yang diperlukan untuk tubuh berfungsi dengan baik dan lengkap dengan asid folik. Ia membantu menyokong pertumbuhan sel dan bahagian tertentu, tenaga metabolisme, menjaga kesihatan kulit & mengawal tekanan.

Alfalfa Complex
Terkenal sebagai penggalak susu badan secara tradisional. Mengandungi fiber yang mebantu memekatkan susu badan serta melawaskan sistem penghadaman.

Ostematrix
-Sumber kalsium-magnesium lengkap ibu menyusu, mengurangkan rasa letih, lesu, sakit badan, sakit pinggang dan membantu ibu kekal bertenaga terutama di waktu malam, di mana biasanya ibu perlu bangun banyak kali untuk menyusui bayi.

Energy Soy Protein (ESP)
-Protein soya Non -Gmo berasaskan tumbuhan semualajadi dan berkualiti tinggi, mengandungi kesemua 9 jenis asid amino penting yang diperlukan tubuh agar kulit lebih berseri, kuku tidak mudah patah, rambut berkilau dan jantung yang sihat. Sumber rendah lemak semulajadi, ESP turut mempunyai kandungan Glisemik Index yang rendah. ESP juga membantu sebagai penggalak susu badan, memberi tenga berkekalan untuk membantu ibu merasa lebih bertenaga dan kenyang lebih lama.

*DISCLAIMER
These statement have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intend to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


Hubungi kami :

Your Shaklee Independent Distributor
Zaihasrah Zamri
 SMS | WhatssApp : 010-2501316
 Shaklee ID : 1004191
 Web : ummivitacentre.blogspot.com
 FB Page : http://www.facebook.com/ummi vita centre

 Email : zaihasrahzamri@gmail.com

credit to: granny arnie genkimomma.net